Narodowy Stary Teatr w Krakowie
Reżyseria i adaptacja: Luk Perceval
Scenariusz: Luk Perceval
Dramaturgia: Roman Pawłowski
Scenografia: Philip Buβmann
Kostiumy: Katharina Beth
Reżyseria Światła: Mark Van Denesse
Muzyka: Wojciech Blecharz
Inspicjentka/Suflerka: Katarzyna Gaweł
Przekład scenariusza: Karolina Bikont
Asystent scenografa i kostiumografa: Jerzy Basiura
Asystent reżysera - tłumacz: Maja Wisła-Szopińska
Asystent reżysera: Jakub Zalasa
Asystent reżysera ds. multimediów: Tadeusz Pyrczak (AST)
Obsada:
Roman Gancarczyk,
Paulina Kondrak,
Mikołaj Kubacki,
Łukasz Stawarczyk,
Małgorzata Zawadzka
Pewnego długiego, letniego dnia rodzina Tyronów musi skonfrontować się z trudną prawdą, skrywaną od lat. W miarę jak dzień przechodzi w noc, między ojcem, matką i dwoma dorosłymi synami narasta rodzinne piekło wzajemnych pretensji i oskarżeń. Jak w greckiej tragedii, w ciągu kilkunastu godzin bohaterowie zmierzą się z własną przeszłością, kłamstwami na swój temat i poczuciem winy. Czy prawda o sobie ich wyzwoli?
„Long Day’s Journey into Night” – autobiograficzna sztuka klasyka amerykańskiego dramatu Eugene’a O’Neilla z 1941 roku to studium upadku rodziny, którą niszczą uzależnienie i kłamstwa. Studium tak realistyczne, że autor zakazał jego publikacji za życia w trosce o pamięć o bliskich, na których wzorowane są postacie. Sztukę wystawiono dopiero w 1956 roku, trzy lata po jego śmierci. Z miejsca stała się wydarzeniem, a O’Neill otrzymał za nią pośmiertnie Nagrodę Pulitzera.
„Pewnego długiego dnia” w reżyserii wybitnego belgijskiego reżysera Luka Percevala jest autorską adaptacją dramatu O’Neilla, interpretowanego przez pryzmat współczesnej problematyki uzależnień. Społeczeństwa Zachodu uzależniają się już nie tylko od alkoholu i narkotyków, jak w czasach O’Neilla, ale także od mediów społecznościowych, gier komputerowych, pornografii, pracy czy zakupów. Zmieniają się używki, ale mechanizm uzależnienia pozostaje ten sam. Jaką pustkę próbują w sobie wypełnić uzależnieni? Co sprawia, że uciekają od rzeczywistości w świat iluzji? Dlaczego unikają bólu, który niesie życie, i jak mogą się z tym bólem skonfrontować?
„Pewnego długiego dnia” to inny niż dotąd teatr Percevala. Nie znam przedstawienia, w którym do tego stopnia wygasiłby machinę inscenizacji, bez reszty skupiony na fenomenalnych artystach Starego. Roman Gancarczyk jest wstrząsający, Małgorzata Zawadzka gra rolę wielu sezonów, dotykając innego niż zwyczajny stanu scenicznej obecności. Bez miłości do aktorów i potrzeby bycia z nimi i z nami najbliżej, taki jak ten spektakl byłby niemożliwy.
jacekwakar.pl/blog
Sztuka „Long Day’s Journey into Night” wystawiana jest na mocy specjalnych uzgodnień z United Talent Agency. Niniejsza wersja sztuki została zmieniona względem oryginału autorstwa Eugene’a O’Neilla.
W programie spektaklu został wykorzystany fragment książki Stephena A. Blacka Eugene O’Neill. Beyond Mourning and Tragedy, Yale University Press, New Haven and London 2002
Copyright © 2000 Stephen A. Black
Uwaga: W spektaklu jest poruszana tematyka żałoby oraz uzależnienia od substancji psychoaktywnych. W scenach pojawia się wulgarny język.
Czas trwania: 2 godz. 40 min. (z przerwą)
Spektakl odbędzie się na scenie Polskiej Filharmonii "Sinfonia Baltica" im. Wojciecha Kilara w Słupsku ul. Jana Pawła II 3
Po spektaklu odbędzie się spotkanie z twórcami, które poprowadzi krytyk teatralny Tomasz Domagała.
Proszę czekać